102 § (seurantaraportti talouden toteutumisesta 1. vuosineljännes), 103 § (talousarvion 2007 laadintaohjeet) ja 104 § (talouden tasapainottamisohjelma)

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

 

Meillä on tänään käsittelyssä kolme talouteemme liittyvää pykälää. Kahden ensimmäisen osalta meidän valtuutettujen roolina on merkitä ne tiedoksi ja kolmannessa tehdä Kotkan taloudellisen tulevaisuuden kannalta merkittäviä päätöksiä. Ensiksi kuitenkin muutama huomio pykälien 102 ja 103 osalta.

 

Seurantaraportti ensimmäisiltä neljältä kuukaudelta on juuri sen kaltaista luettavaa kuin mitä osasin odottaa viimesyksyisen talousarvion laadinnan jälkeen. Ajatus siitä, että saisimme oikaistua aluksemme suunnan nopeilla ratkaisuilla, epäilytti minua jo silloin ja nyt edessämme olevat luvut vahvistavat epäilykseni oikeiksi. Syksyisessä puheenvuorossani peräänkuulutin kuntalain henkeä talouden tasapainosta ja vaikka jätin tekemättä varsinaisen ehdotuksen veronkorotuksesta nostin sen aiheellisuuden kuitenkin esiin.

 

Ymmärrän sen, ettei veronkorotuksella korjata taloutemme rakenteellista vääristymää. Ymmärrän jopa sen, että veronkorotus voisi toimia esteenä halulle tehdä vaikeita päätöksiä palvelutuotannon rakenteisiin.  Verokorotuksella olisimme kuitenkin saaneet hivenen lisää pelivaraa ja etenkin aikaa tehdä taloudellisen tilanteemme kannalta tarvittavat päätökset.

 

Vuoden 2004 alijäämä oli 5,5 miljoonan euron luokkaa. Viime vuoden tulos oli pakkasella 12 miljoonaa euroa. Tälle vuodelle ennusteet lupaavat 10,5 miljoonan alijäämää. Näyttäisi siis siltä, että tekemämme syksyiset päätökset olivat 1,5 miljoonan arvoiset, sillä sen verran pienempi ennusteen mukaan alijäämä on tänä vuonna verrattuna viime vuoteen.

Joku voisi pitää sitä saavutuksena, sillä onhan suunta kääntymässä. Valitettavasti joudun toteamaan sen epäonnistumiseksi, olemmehan kasvattamassa kumulatiivista alijäämäämme 10,5 miljoonalla eurolla ja sille tuskin voi hurrata.

 

Pelkään, että meille on kertymässä liian suuri alijäämän taakka kannettavaksi ennen kuin tekemämme talouden tasapainottamiseen liittyvät päätökset alkavat tuottaa satoa. Kaiken lisäksi ne ovat pääosin vielä tekemättä. Vaikka city-vihreä olenkin, niin sen verran minäkin ymmärrän, että jotain olisi hyvä kylvää ennen kuin alkaa suunnittelemaan sadonkorjuujuhlia.

 

Pykälässä 103 §, jossa valtuusto merkitsee tiedoksi kaupunginhallituksen esityksen vuoden 2007 talousarvion ja taloussuunnitelman laadinnasta nousee hyvin esiin se karu todellisuus johon olemme joutumassa. Laadinta ohjeet pitävät sisällään 0,75 prosentin veronkorotuksen ja toimialoille annettavan määräyksen nk. nollakasvulinjasta. Näilläkään toimenpiteillä emme pääse kuin nippa nappa positiiviseen tulokseen. Kaupunginhallituksen esityksessä arvioitu tulos on niin vähän positiivisen puolella, ettei tarvita isoakaan yllätystä, kun olemme vaarassa ensi vuonnakin lisätä alijäämää. Kaiken lisäksi kunnallisveroprosenttimme on vahvasti karkaamassa kohti 20 prosentin kipurajaa ja siten, voi olla vaarantamassa kaupunkimme kokonaiskehitystä. Olemme vaarassa tippua rupusakkiin, tosin viime vuosien kaltaisella valtion ja kuntien välisellä tulonjaolla kyseiseen rupusakkiin kuuluvat kohta lähes kaikki Suomen kunnat Kauniaista lukuun ottamatta.

 

Palvelujen saannin ja laadun kannalta tuleva vuosi näyttää synkältä. Kun ottaa huomioon toimialojen tiukan tilanteen tämän vuoden osalta niin on selvää, että haluistamme huolimatta joudumme syksyllä talousarviota hyväksyessämme tekemään lukuisia ikäviä päätöksiä koskien kuntamme tarjoamia palveluja. Itse asiassa joudumme osittain niiden eteen jo tänään.

 

 

Uskon, että jokainen meistä valtuutetuista haluaisi mielummin lisätä palveluja kuin karsia niitä. Kukapa ei haluaisi tarjota entistä laadukkaampia palveluja ja vielä nykyistä enemmän. Mielelläni minäkin niin tekisin, mutta valtuutettuna minun on kannettava myös taloudellista vastuuta.

 

Asettuessani ehdolle vuoden 2004 kunnallisvaaleissa tiesin, että mikäli valituksi tulen niin vaikeita vuosia kunnallisena päätöksentekijänä on edessä. Ihan näin vaikeita vuosia en osannut kuitenkaan odottaa. Mikäli emme onnistu tekemään päätöksiä taloutemme tasapainottamiseksi ja kääntämään suuntaa kohti parempia taloudellisia aikoja on tammikuussa 2009 aloittava valtuusto todella liemessä. Itse en ainakaan halua olla jättämässä sellaista perintöä, mistä ei ole edes teoriassa enää mahdollista kunnialla selvitä. Siksi meidän onkin suhtauduttava vakavasti kaikkiin käytettävissä oleviin keinoihin korjata tilanne.

 

Pykälässä 104 on tarkoituksena hyväksyä talouden tasapainottamiseen tähtäävä ohjelma. Siinä ei pelkästään tehdä talouteemme vaikuttavia päätöksiä, vaan siinä otetaan myös voimakkaasti kantaa siihen miten jatkossa osa kuntalaisille suunnattuja palveluita järjestetään. Siinä myös selvästi ennakoidaan käynnissä olevaa organisaatiomuutosprosessin tuomia mahdollisia ratkaisuja.

Kaupunginhallituksen esitys perustuu tammikuussa 2006 asetettujen kuuden toimikunnan työn tuloksiin. Toimikuntien esitykset on koottu 57 kohtaiseksi talouden tasapainotusohjelmaksi. Ohjelman laskennalliseksi kokonaisvaikutukseksi on saatu n 5,5 miljoonaa euroa. Sen voi todeta olevan kohtuullisen hyvä alku. Sen toteutuminen tai oikeastaan sen toteuttaminen on meidän käsissämme. Tänään punnitaan se kuinka valmiita olemme kantamaan kuntalainkin edellyttämää taloudellista vastuuta.

 

Valtuustoryhmämme on erittäin huolissaan siitä taloudellisesta tilanteesta, jossa kotikuntamme tällä hetkellä on. Olemme käsitelleet tasapainottamisohjelmaa ja todenneet sen sisältävän monta vaikeaa esitystä hyväksyttäväksi. Haluamme ryhmänä kuitenkin olla tukemassa ratkaisuja, joilla aikaan saadaan rakenteellisia muutoksia niin palvelujen tuotannossa kuin kaupunkimme taloudessa.

 

Valtuustoryhmämme on huolissaan niistä paineista, joita tämän hetkinen taloudellinen tilanne aiheuttaa peruspalveluille. Ryhmämme kanta on kuitenkin se, että nyt on valittava kahdesta pahasta pienempi ja hyväksyttävä taloudentasapainoon saattamisen palveluille aiheuttamat supistukset niin laadussa kuin määrässäkin. Mikäli emme nyt talkoisiin ryhdy, niin vuodenpäästä tilanne on entistä pahempi ja silloin vaadittavat ratkaisut palvelujen kannalta nyt edessämme olevia pahempia.

 

Kuten jo mainitsin ohjelma sisältää monta vaikeaa esitystä. Valtuustoryhmämme tyytyy tekemään seuraavat muutosesitykset:

 

 

Toimenpide-esitys nro. 8, esitetään poistettavaksi ohjelmasta (mielenterveyspalvelujen keskittäminen yhteen toimipisteeseen)

 

Toimenpide-esitys nro. 32, esitetään poistettavaksi ohjelmasta ( lukioiden yhden rehtorin malli + perusopetuksen aluerehtorimalli)

 

Toimenpide-esitys nro. 39, esitetään muutettavaksi siten, että esityksestä poistetaan viimeiset kaksi lausetta. (Esim. katuaurausta ei tehdä sunnuntaisin paitsi linja-autoreiteillä. Aurauksen väheneminen vaikuttaa ylitöiden määrään.)

 

Muilta osin valtuustoryhmämme on valmis hyväksymään kaupunginhallituksen esityksen.